סטף קרי 2.0: ילד הפלא שמטריף את ארה"ב

הוא מסוגל לקלוע מכל טווח וכמעט בלי מאמץ, מה שגרר השוואות לכוכב גולדן סטייט ווריירס. הוא השווה את שיא האסיסטים למשחק במכללות. והכי מדהים: אף אחד לא ראה את זה מגיע. הכירו את טריי יאנג, הפרשמן מאוקלהומה. כל כוכבי ה-NBA כבר מאוהבים

עידן ויניצקי
עידן ויניצקי  26.12.17 - 14:57
תחילת כתבה

רגע קצר לאחר שנשמע הבאזר שסיים את המשחק החד צדדי (68:105) בין אוקלהומה סונרס לנורת'ווסטרן סטייט דימונס באמצע השבוע שעבר, בישר השדר כי באורך פלא, לטריי יאנג, הפרשמן של הסונרס, נוסף אסיסט והוא לא סיים את המשחק עם 21 כאלה, אלא עם 22. המשמעות: השווה שיא מכללות היסטורי, בו הוא מחזיק כעת לצד שרמן דגלאס, טוני פיירלי ואייברי ג'ונסון (כולם הגיעו להישג הזה בשלהי שנות ה-80').

בימים כתיקונם, בעולם האינטרנט הפרוע שלנו, רגע כזה יכול היה להפוך לשערורייה וסערה ולהוביל רבים לשאול האם אוקלהומה "שיפצה" בדיעבד את הסטטיסטיקה של יאנג כדי שגם הוא יגיע לשיא, אלא שאחרי המשחק ההוא, ואחרי המשחק הבא של יאנג, מול נורת'ווסטרן בליל שישי החולף, אף אחד לא ממש מתעניין בשיאים כאלה ואחרים. כולם בעיקר עסוקים בשאלה אחת: האם טריי יאנג הוא "סטף קרי 2.0"? הכירו את הסנסציה החדשה של הכדורסל האמריקאי.

רייפורד טריי יאנג נולד ב-19 בספטמבר 1998 בנורמן, אוקלהומה. כמה חודשים לאחר מכן, אביו רייפורד, שלא נבחר בדראפט אחרי קריירת מכללות לא רעה בטקסס טק, החליט לצאת לאירופה עם האישה קנדיס והבן הבכור. יחד, השלושה נדדו בין הליגות של פורטוגל, אוסטריה, צרפת ואיטליה ולטריי נולדו אח קטן ועוד שתי אחיות קטנות.

טריי עצמו החל לשחק כדורסל כבר בגיל שלוש ואחרי שהקריירה של אבא נגמרה, המשפחה חזרה הביתה לאוקלהומה, שם הילד נכנס בכיתה י' לקבוצת הכדורסל של התיכון המקומי. מהר מאוד הוא גם הפך לכוכב של הקבוצה ואת עונתו הראשונה סיים עם 25 נקודות בממוצע למשחק, תוך שהוא מוביל את התיכון שלו לזכייה באליפות המחוז ונבחר ל"סופמור השנה" באוקלהומה. זו הייתה רק ההתחלה, כי בכיתה י"א הוא סיים עם 34.2 נקודות בממוצע למשחק ובשנתו האחרונה בתיכון, הגיע לנתון מופרע של 42.6 נקודות בממוצע למשחק, תוך שהוא קולע 48.9 אחוז מהשדה.

המספרים הללו, לצד עוד תארים קבוצתיים ובחירות לשחקן השנה באוקלהומה, הובילו לא מעט מכללות לרדוף אחריו בקיץ האחרון והוא סומן כאחד הגארדים הטובים ביותר במחזור שלו. טקסס טק עוד קיוותה שהוא יילך בדרכי אביו, אך טריי בחר להישאר קל"ב והתחייב לאוקלהומה, שגייסה לראשונה מאז 2010 שחקן של "חמישה כוכבים" (הרמה הגבוהה ביותר בדוחות הסקאוטינג על שחקני תיכון). למעשה, מאז בלייק גריפין ב-2007 לא נחת אצל הסונרס שם גדול כל כך.

ועדיין, עד כמה שהציפיות היו גדולות, המציאות עולה על כל דימיון. את משחק הבכורה בקולג' סיים הפרשמן עם 15 נקודות, 10 אסיסטים ו-6 ריבאונדים. במשחק הבא השתדרג ל-22 נקודות ו-13 אסיסטים ולפני חודש המטיר 43 נקודות על הראש של אורגון. בשבוע שעבר הגיע משחק ה-22 אסיסטים ו-26 נקודות מול הדימונס (מתוך 87 הנקודות שאוקלהומה קלעה בזמן שיאנג היה על המגרש, הוא היה "אחראי" בנקודות או אסיסטים ל-76, וכל זה ב-29 דקות של משחק בלבד) ומיד אחריו, נגד נורת'ווסטרן, במשחק ששודר ב-ESPN2 בשל ההייפ ההולך וגובר, יאנג התפרע במחצית הראשונה עם 25 נקודות ו-10 אסיסטים, לפני שנח כמעט כל המחצית השנייה (סיים עם 31 ו-12) בדרך לעוד ניצחון קליל שהעלה את הסונרס למאזן 1:10 העונה.

"בגלל דברים כאלה באתי לפה, לאוקלהומה", אמר יאנג ל-ESPN, "רק רציתי לפקוח לאנשים את העיניים ולשחק כמו שאני אוהב. אני לא עושה שום דבר שונה ממה שעשיתי בתיכון, פשוט עושה את זה על במה גדולה יותר. אני באמת לא מופתע ממה שהצלחתי לעשות בינתיים העונה. אני עובד מאוד קשה, מתכונן המון למשחקים ונהנה לנצח עם החברים שלי".

מעבר למספרים המדהימים, הסגנון הוא מה שמושך את העין לרבים. בקיץ שעבר, כאשר יאנג שיתף פעולה עם מרקל פולץ בנבחרת עד גיל 18 שזכתה ב"אליפות האמריקות", הוא אמר שהשחקן שהכי אהב לראות היה סטיב נאש, אך שאת סגנון המשחק שלו הוא משווה בעיקר לסטף קרי כרגע ואם זאת נשמעת לכם כמו הגזמה פרועה, זה הרגע לעצור לכמה דקות את הקריאה בכתבה הזו וללכת לראות את טריי יאנג ביוטיוב. מי שעד לא מזמן זכה להשוואה למייק ביבי במקרה הטוב, נראה כרגע כמו סטף קרי 2.0, וזו לא הגזמה בכלל.

הקלילות בכדרור, המעבר בין שחקנים כאילו שהם לא קיימים, העלייה המקסימה לזריקה והאחוזים הלא הגיוניים גם כשהוא מטר מאחורי הקשת, הובילו את כולם, ולא רק את יאנג עצמו, לערוך את ההשוואה המתבקשת לכוכב הווריירס: "זה הסטף קרי של המכללות", אמר שדר "פוקס", דאג גוטליב, "אני לא אומר שטריי יאנג הוא ישו, אבל האם ראיתם אותם פעם יחד באותו חדר?".

גם כוכבי ה-NBA התקשו לעצור את ההתרגשות: "אם עוד לא ראיתם אותו, זה הזמן", צייץ דוויין וייד. "תירגע מעט, אחי", הוסיף ג'ייסון טייטום ואילו קייל קוזמה כתב: "יאנג הוא בחירת טופ 5 בדראפט הקרוב. אל תחשבו על זה יותר מדי". ה-MVP ראסל ווסטברוק פרגן לשכן באוקלהומה: "הוא עושה עבודה מדהימה. הוא מוביל את המכללות גם בנקודות וגם באסיסטים, זה מדהים. הוא מנהיג את הקבוצה שלו נהדר". מאמן וויצ'יטה, גרג מרשל, הודה אחרי הפסד לסונרס: "בחיים לא אימנתי נגד גארד פרשמן ברמה כזו".

כצפוי, גם התקשורת בארה"ב מיהרה לקפוץ על הסוס המנצח החדש: "אנחנו רק בדצמבר, אבל אם טריי יאנג ימשיך ככה, נקבל את העונה הכי טובה של שחקן מכללות ב-15 השנים האחרונות. באמת", הילל ג'ון גסאווי מ-ESPN, "הוא עושה דברים ששחקני קולג' לא אמורים להיות מסוגלים לעשות".

לא מאמינים? בואו ניתן למספרים לדבר. בדיקה של הרייטינג ההתקפי של שחקני מכללות מ-15 השנים האחרונות, שעמדו על לפחות 35 אחוז "usage" מראה כי יאנג ראשון עם רייטינג של 125.1. אחריו נמצא סטף קרי, בעונתו השלישית בדייוידסון (117.8) ובהמשך הרשימה אפשר למצוא את לסטר האדסון בעונת הסניור שלו (הרביעית), את עונת הסופמור של רודני סטאקי ואת עונת הסניור של ג'ימר פרדט. יאנג ישמח כמובן להיות כמה שיותר דומה לסטף בסוף הדרך, ולא לשלושת האחרים.

אם מסתכלים על מספרים יותר קונבנציונליים, הרי שיאנג מוביל ב-20 השנים האחרונות במכללות עם ארבעה משחקים של 25 נקודות ו-10 אסיסטים לפחות לפני ה-1 בינואר. לקרי היו שלושה כאלה והוא במקום השני ברשימה. חוץ מזה, הוא אחד משני שחקנים ב-20 השנים האחרונות בקונפרנס גדול במכללות עם שני משחקי 30 ו-10 באותה עונה, הוא השחקן הראשון של הסונרס מאז סטייסי קינג ב-1988/89 שרושם עשרה משחקים רצופים עם 20 נקודות לפחות וכרגע, הוא מוביל את הקולג'ים גם בנקודות וגם באסיסטים. והכי מדהים, אף אחד לא ראה את זה מגיע.

 

קשה שלא לחשוב על סטף (צילום: Getty)
קשה שלא לחשוב על סטף (צילום: Getty)

"לפני קצת יותר מחודש ניסיתי לחזות איזה פרשמנים יספקו את העונה הסטטיסטית הכי טובה ויאנג לא היה ברשימה", הודה גסאווי, "ההפתעה היא לא שהוא טוב, אלא שהוא משחק ברמה שלא מהעולם הזה". ג'יי בילאס, אף הוא מ-ESPN, הכתיר את יאנג בתור "הפרשמן הסקורר הכי טוב שראיתי העונה": "הילד הזה מגוחך. השליטה שלו בכדור יוצאת דופן והוא מגיע לאן שהוא רוצה על המגרש ויכול לזרוק מכל טווח ובכל צורה".

מייקל סייקס מ"SB ניישן" כתב: "טריי יאנג גורם לכדורסל להראות חסר מאמץ. אין סיבה שהוא לא יגיע לרמות של סטף קרי, ההשוואות האלה לגיטימיות בהחלט. אם ימשיך ככה, הוא בטוח יהיה בחירת לוטרי, וכנראה שאחת גבוהה".

הסונרס התחילו את העונה מחוץ לדירוג, אבל אחרי ניצחונות חוץ על המדורגת 25, USC ובעיקר על המדורגת 3, וויצ'יטה, הם נכנסו למקום ה-17 ומאז צברו עוד שני ניצחונות מוחצים, בעוד יאנג רק הולך ומשתפר. המשחק הבא יהיה בשבת הקרובה מול TCU (20:00) ואם יאנג והחברים ישמרו על הכושר הנוכחי בחודשיים הקרובים, הם ייכנסו למארץ' מדנס ויגיעו לשם כסוס שחור רציני. אחר כך? יאנג כנראה ידלג ל-NBA וינסה להתמודד בכבוד עם ההשוואות לקרי.

הדפס