חידונצ'יץ': מצבו של לוקה דונצ'יץ' לקראת הדראפט

העונה מגיעה לשיאה, אך רוב הקבוצות כבר חושבות על 21 ביוני ובעיקר על ילד הפלא, שעשוי להיבחר 1 או אפילו 5. הקשיים, העבר והלחץ של דונצ'יץ' עצמו יכולים להשפיע

עידן ויניצקי, ארה"ב
עידן ויניצקי, ארה"ב  25.05.18 - 20:30
תחילת כתבה

ביום שלישי החולף, יומיים אחרי שלוקה דונצ'יץ' זכה ביורוליג עם ריאל מדריד והוכתר כ-MVP של הפיינל פור (רגע אחרי שזכה ב-MVP של עונת היורוליג כולה), הציג המוזיאון לזכרו של דראזן פטרוביץ' השוכן בזאגרב את התוספת החדשה לאוסף המרשים של חולצות חתומות על ידי גדולי הכדורסל: החולצה החתומה של דונצ'יץ' ממשחק הגמר.

זו הייתה סוג של סגירת מעגל יפה, שכן ייתכן מאוד שזה היה המשחק האחרון של דונצ'יץ' במסגרת אירופית, אם לא בכלל אז לפחות בשנים הנראות לעין. כעת, היהלום הגדול של אירופה צפוי להיבחר בדראפט ה-NBA שייערך בעוד כשלושה שבועות וחצי ולהעביר את הקריירה בגיל 19 אל הליגה של הגדולים.

מי שנחשב בעיני רבים לכישרון האירופי הגדול ביותר מאז דראזן עליו השלום, אמור להגשים ב-NBA את כל מה שדראזן לא הספיק לעשות. אבל עוד לפני שזה יקרה, השאלה שמעסיקה את כל הליגה כרגע (טוב, חוץ מאלה שעוד מרוכזים בפלייאוף) היא איפה דונצ'יץ' ינחת והספקולציות, מגוונות.

אחד החטאים הגדולים בתולדות דראפט ה-NBA, לפחות בכל הנוגע לשחקנים אירופאים, היה חוסר היכולת להעריך נכונה את פטרוביץ', שנבחר רק במקום ה-60 (!) בדראפט 1986. שלוש שנים לאחר מכן הוא הצטרף לליגה, אל פורטלנד (גם הוא הגיע מריאל מדריד), ולא מצא את עצמו, אבל המעבר לניו ג'רזי הפך אותו לכוכב אמיתי, עד מותו בטרם עת.

היום, למעלה עשורים לאחר מכן, היכולת של הסקאוטים והקבוצות השונות בליגה לבחון ולהעריך כוכבים ופוטנציאלים אירופאים השתפרה משמעותית. אחרי דונצ'יץ' יש מי שעוקב כבר מאז שהיה בן 13-14 ולכן, הדיווחים שיצאו אחרי סדרת ההצלבה מול פנאתינייקוס והפיינל פור, לפיהם חלק מאנשי הליגה התאכזבו מדונצ'יץ' והמנייה שלו עלולה ליפול, נראים די מגוחכים.

בדיוק כמו שאף איש NBA רציני לא משנה את דעתו לגבי שחקן אמריקאי צעיר בגלל משחק אחד טוב או לא טוב בטורניר המכללות, כך אין סיכוי שכמה משחקים, שמהווים את שיא הקריירה עד כה עבור דונצ'יץ' לצד היורובאסקט בו זכה אשתקד עם סלובניה, יגרמו לתנודות רציניות לגביו. יחד עם זאת, אומנם על סקאלה אחרת אך נדמה שכמו עם מקרה פטרוביץ' ועם מקרים רבים אחרים הנוגעים לשחקנים אירופאים, עדיין קשה לקבוצות בליגה להיות החלטיות לגבי הסלובני הצעיר. האמת? אפשר להבין.

קריסטאפס פורזינגיס נבחר רביעי בדראפט 2015 והקהל של הניקס קרא בוז, כי הוא היה לא מוכר ובגדר הבטחה בלבד. נניח שמינסוטה מרוצה מהבחירה 1 שלה באותו דראפט, קארל אנתוני טאונס. אתם חושבים שהלייקרס שלקחו את דיאנג'לו ראסל שני או הסיקסרס שבחרו בג'אליל אוקפור שלישי היו רוצים להתחרט היום? מצד שני, מיד לאחר פורזינגיס נבחר במקום החמישי מריו האזוניה, שהגיע לאורלנדו מקבוצה אירופית גדולה (ברצלונה. פורזינגיס בא מסביליה) ונחשב בעיני רבים לפוטנציאל ענק וכזה שמוכן ל-NBA יותר מפורזינגיס, אך בינתיים לא פוגע.

יאניס אנטטוקומפו, למי ששכח, נלקח מקבוצה קטנה ביוון במקום ה-15 של דראפט 2013, אחרי שמות כמו אנתוני בנט, קודי זלר, אלכס לן וטרי ברק. רודי גובר, ששיחק בשולה הצנועה מצרפת, חיכה עד לבחירה ה-27 באותו דראפט. מקום אחד אחריו הספרס, קבוצה עם קבלת החלטות לא רעה בדרך כלל, לקחו את ליביו ז'אן צ'ארלס (מי?), שדווקא היה בווילרבאן הגדולה וכבר לא יגיע ל-NBA.

הקושי בבחינת שחקני מכללות הוא הרמה הנמוכה יחסית מולה הם משחקים לפעמים, יריבים שחלקם לא ישחקו עוד כדורסל בחייהם ואחרים יהפכו במקרה הטוב לשחקנים באירופה. הקושי בבחינת שחקנים אירופאים הוא שאומנם הם משחקים מול מקצוענים (טובים יותר או פחות), אבל הסגנון והרמה כל כך שונים מה-NBA, שכמעט בלתי אפשרי לדעת אם מה שעובד בצד אחד של האוקיינוס יעבוד גם בצד השני. הגוף של דונצ'יץ' בנוי ל-NBA. הסגנון? לא בטוח.

כשהאמריקאים חושבים על כוכבים אירופאים, הם חושבים על מי יכול להיות דירק נוביצקי ומי יתגלה כטוני פארקר הבא, אבל באותה נשימה הם גם נזכרים בשלל פלופים שהיו הבטחות ענק (אהלן, דארקו מיליצ'יץ') ומתקשים להיות בטוחים מה יקבלו. העניין עם דונצ'יץ' הוא שהוא לא זה, ולא זה, ולא זה.

בעידן המודרני של ה-NBA, העידן הגלובלי בו כולם יודעים הכל מהכל, אין אף שחקן אירופאי שהציג את השילוב שיש לדונצ'יץ' ערב הדראפט. הוא גם ילד פלא, רק בן 19 ועם פוטנציאל לשחק בליגה עשור וחצי בערך. אבל הוא גם כבר כוכב ענק, MVP של היורוליג, MVP של הפיינל פור, אלוף אירופה עם הקבוצה והנבחרת, פעמיים אלוף ספרד ועוד ועוד ועוד הישגים, כאלה שמציבים אותו בעמדה בה הוא יכול להגיד במסיבת העיתונאים רגע לפני הפיינל פור ש"אולי זה לא המשחק האחרון שלי ביורוליג" וזה באמת ישמע אמין, לפחות חלקית.

כי מצד אחד, ישנם דיווחים לפיהם אם פיניקס לא תיקח אותו בבחירה הראשונה (המינוי של קוקושקוב, מאמנו בנבחרת סלובניה, בהחלט עשוי לעזור, אבל ממש לא מבטיח כלום בנושא) ותעדיף את הגיבור המקומי של אריזונה, דיאנדרה אייטון, אז גם סקרמנטו וגם אטלנטה עשויות לדלג עליו ולבחור בכישרונות אמריקאים, מה שיפיל את דונצ'יץ' לאזור של ממפיס (בחירה 4) או דאלאס (5). במקרה כזה, כבר יש מי שמייעץ לקבוצות כמו הקליפרס, שיקגו, שארלוט או מיאמי לחפש טרייד ולקחת אותו.

מצד שני, לא רק הליגה יודעת הכל על דונצ'יץ', אלא גם הוא יודע הכל עליה ואם הסוכנים שלו יתחילו להריח שהוא עומד ליפול לסיטואציה לא טובה, לקבוצה שלא תתאים לו, הרי שהסלובני עוד עשוי להודיע לאותה קבוצה שאם היא תיבחר בו, הוא יישאר באירופה לפחות לעונה נוספת, מה שיכול להרתיע אותה ולגרום לה לסגת מהעניין, או לחלופין לבחור בו בכל זאת ולנסות לשכנע אותו בהמשך.

בקיצור, העסק סבוך והתשובות יגיעו די בקרוב, אבל עד ה-21 ביוני, יום הדראפט, ובעיקר אם גמר ה-NBA ייגמר מהר ויווצר חור בינו לבין הדראפט, צפו לחרושת שמועות וניתוחים בלתי נגמרת.

הדפס