לא מה שחשבתם: הבעיה האמיתית של הפועל ת"א

האדומים בנו מוצר אירופאי, מרשים וייתכן שאף ראשון מסוגו בישראל. אבל במועדון שכחו, או לא חשבו, על דבר מאוד בסיסי: זה המהלך שיחזיר את הקהל האדום ויחבר אותו לקבוצה. טור דעה

יניב פרנקו
יניב פרנקו   23.09.25 - 21:27
Getting your Trinity Audio player ready...

הפועל תל אביב בנתה חלום אירופי, עכשיו הזמן לרגש גם בישראל. בימים האחרונים עשה עופר ינאי כמה צעדים חשובים ביחסים עם קהילת האוהדים (מונח שאיני מחבב ודורש למצוא מונח טוב יותר) כמו קריאה לדיאלוג ומשיכת תביעות - צעדים מבורכים בהחלט. אבל נדמה שהם לא נוגעים בלב הבעיה האמיתית של הפועל תל אביב בכדורסל.

הירשמו עכשיו למשחק של ערוץ הספורט ושוופס

הצטרפו לליגת הפנטזי של יורוסטפ-פוד


רבים חושבים שהמשבר הוא הפילוג בין ההנהלה לחלק גדול מהקהל. זו אכן בעיה, אבל בעיניי לא הבעיה המרכזית. הבעיה האמיתית עמוקה יותר: הקבוצה האדירה שנבנתה הקיץ, עם סגל רחב ומאמן אירופי בכיר, עדיין לא מצליחה להדליק ניצוץ יציב בקרב הקהל המקומי. חלום יורוליג ואתגר הליגה המקומית הן משימות שכרגע נראות הופכיות בעיני הנהלת הפועל.

הפועל תל אביב בנתה השנה תשתית חסרת תקדים כדי להצליח באירופה: בסיס תפעולי במדינה אחרת, רכש נוצץ, מענה כמעט מלא לכל בקשה של המאמן. אבל בסופו של דבר, המוצר שהמועדון מציע מדי שבוע לאוהדים השרופים והקז’ואלים, למשפחות, לחברות עסקיות הוא משחקי הליגה הישראלית הסדירה. היורוליג זה לא פה, זה במקום אחר.

הליגה הזו, במתכונתה הנוכחית, מתקשה לייצר עניין קבוע: לוח משחקים דינמי, יריבות שהפערים מולן לעיתים גדולים, וקצב שמתקשה לעמוד בריגוש של משחקי יורוליג או פלייאוף. הפלייאוף אכן עשוי להוות שיא עונה ואולי גם להביא אליפות אבל הוא יתקיים רק במאי 26, רחוק מההווה ומחבילת המנוי. ואם המנוי זה רק הליגה הסדירה - הרי שקשה יותר למכור אותו, בטח במחיר מאוד גבוה.

אלייז`ה בראיינט. סגל מפוצץ כוכבים, אבל האם הקהל יתחבר? (עודד קרני)
אלייז`ה בראיינט. סגל מפוצץ כוכבים, אבל האם הקהל יתחבר? (עודד קרני)
הפועל משקיעה בחוויות כמו החנות החדשה בדיזינגוף סנטר, אולי הטובה שהייתה כאן בכדורסל הישראלי, אבל כדי לממש את הפוטנציאל, כדאי להעמיק את שיתוף הפעולה עם כלי התקשורת המקומיים ולשתף את האוהדים ביותר מידע: עדכונים על שחקנים שישחקו בליגה, על תיעדוף משחקים, ועל החוויה הצפויה בכל ערב. צעדים כאלה יכולים להפוך כל משחק בליגה להזדמנות אמיתית לאירוע מהנה ולא רק לפרוצדורה בדרך לפלייאוף.

זמן לפיבוט
מי שאחראי על המוצר, השיווק והתקשורת במועדון, בין אם זה המנכ”ל או צוות ייעודי, צריך להבין שהמציאות השתנתה. בהייטק קוראים לזה "פיבוט": שינוי כיוון שמאפשר להתאים את המוצר לשוק בזמן אמת.

הפועל תל אביב השקיעה השנה סכומים ומאמץ אדירים כדי לפרוץ גבולות באירופה. עכשיו היא יכולה להשקיע לא פחות בלחזק את הקשר עם הקהל הביתי, להכניס יותר סיפור וריגוש למשחקי הליגה, וליצור חוויה שמחברת את אוהדי הכדורסל בישראל לא רק בפלייאוף, אלא בכל משחק פה, בישראל.